keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Ruokavaraston uutuudet

Esittelen teille mun uudet kaverit ruokavaliossani. Silloin kun kyllästyttää ja inspistä saa hakea, niin mua ainakin auttaa aina joku uusi juttu. Oli se sitten vaate, ruoka-aines tms tai vaikka uusi saliohjelma joskus. Uusiin treenivaatteisiin mulla ei ole ollut varaa, treenaamaan ei pääse, joten katse siirtyy ruokaan.
Mä oon aikalailla pitänyt edelleen sitä samaa kaavaa, mitä oon aiemminkin noudattanut. Puuroa tai smoothieta aamulla, pasta/riisi/kana/jauheliha/kasvis sössöt lounaalla ja päivällisellä, rahkaa välipalaksi, iltapalaksi...



Mä olin miettinyt näiden lisäravinteiden hyödyllisyyttä omassa ruokavaliossa tovin. Mä oon silleen vähän skeptinen, kun en ole aiemmin huomannut niistä olevan mitään konkreettista silmin havaittavaa hyötyä, niin en ole oikein uskonut niiden tehoon. Mutta nyt ajattelin, että kokeillaan uudestaan. Aloitin ihan tämmösillä perusjutuilla kuin omega-3 tabletit ja monivitamiini. Mun käsityksen mukaan näiden pitäisi lisätä vastustuskykyä yleensä. Tossa Möllerissä on A-, D- ja E-vitamiineja. Ne vaikuttaa luuston toimintaan, immuunisysteemiin ja E-vitamiini edistää solujen suojaamista hapettumistressiltä (Mikä on hapettumisstressi? Oisko taas googlen paikka?) Omega-3-rasvahapot on DHA ja EPA ja ne edistää sydämen toimintaa. Nämä tiedot siis otin ihan purkin kyljestä. Ajattelin tämän olevan hyödyllinen jo ihan siitä syystä, että syön kalaa ihan valitettavan vähän.

Pikkusen kirpaisee noiden hinta, kun tuo vitamiinipurkkikin maksoi 23e, mutta toisaalta se kestää 250 päivää :) 


Tossa Multivitassa on varmaan kaikki perusvitamiinit ihmiselle. Jotain samoja on molemmissa, D3-vitamiinia ja E-vitamiinia. Ei kai niitä kuitenkaan liikaa voi tulla? Mä en oikeesti ymmärrä näistä asioista viel yhtään mitään :D Oon kyllä ajatellut, että kääntyisin kirjaston puoleen ja kävisin siellä lainaamassa joitain ravinto-oppaita. Jos on muuten suosituksia, saa kertoa! :)




Seuraava ruokakaapin kaveri on pellavasiemenrouhe :) Mulla on ollut sitä joskus aiemminkin käytössä, eri merkkiä tosin. Tämä kyseinen tuote on musta kivempi, koska toi on jauhettu hienommaksi ja siinä on jotenkin kiva makukin. Otin siis ihan kuitulisäksi ruokavalioon. Mulla ei tässä viime aikoina ollut muuta käytössä kuin kauraleseet. Että jos kauraleseiden kuitumäärä on 17g/100g, niin pellavasiemenrouheella vastaavasti 27g/100g. Sen lisäksi pellavasiemenrouheessa on enemmän proteiinia, vähemmän hiilareita sekä runsaasti omega-kolmosta ja kutosta. Ja öljyä.
Mä oon tällä ruokavaliolla hakenut myös semmoista optimaalista vatsan toiminta-astetta, niin näillä nyt lähdetään liikkeelle. Mulla on myös maitohappobakteerit säännöllisen epäsäännöllisesti käytössä :)



Mä olen yleensä tykännyt käyttää marjoja, niin puurossa, kuin rahkan tai smoothien seassa. Tai oikeita hedelmiä. Mutta kaikkeen kyllästyy ja nyt mä otin testiin mehukeiton  ja tän kyseisen kehuu maun; mansikka-banaani. Ja onhan se hyvää! Vähä liiankin hyvää, voi olla että ei tuu heti perään ostettua toista purkkia. Joku mustikkakeitto vois olla mun makuun myös :)



Sitten vielä viimeinen pikkukaveri, jonka avulla voisi taistella pahimpia karkkihimoja vastaan. Edelleen aion sallia itselleni ihan oikeat karkit ja suklaat, jos koen sen tarpeelliseksi, mutta välillä voisi kokeilla jos vaikka nää sokerittomat versiot jeesais. Nää on ainakin ihan sika hyviä, koska rakastan salmiakkia. Noi on sen verran sitkeitä, ettei koko pussia pysty edes vetämään kerralla ja niistä jää tosi hyvä maku suuhun pidemmäksi aikaa. Joten why not? Yhdessä pussillisessa kaloreita on n. 170, joten siinä kohtaa karkit on ainakin voitettu :D

Että semmoisia kamuja tällä kertaa! Mun chia-siemenet pääs loppumaan jo hyvä tovi sitten, joten niitä aion ehdottomasti hakea lisää :)

- Mia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti